Öppet brev till etablerade helikopterföretagare och yrkespiloter. 

Vi flyger inte svart
Vi vill inte bryta mot någon lag och försöker inte på något sätt konkurrera med er som etablerade helikopterföretag. Vi varken kan eller vill. Tvärtom. Det finns inget hemligt företag bakom och ingen tjänar en enda krona på att vi försöker dela flygningar med andra privatpersoner. 

Flight Share kan aldrig flyga för fotografering med fotograf. Vi kan aldrig flyga för inspektion. Vi kan aldrig flyga Heli-Skiing. Vi kan aldrig erbjuda hämtning av varor eller några andra flygmässiga servicetjänster. Än mindre kan vi erbjuda övervakning och räddning. Vi kan aldrig utföra flyttuppdrag, lyftuppdrag eller något annat proffesionellt uppdrag i huvud taget. Vi kan aldrig dela en flygning med ett företag och vi kan naturligtvis inte flyga reguljärt. Vidare flyger vi inte heller i trist väder så som regn, snö, speciell vind eller andra särskilda förhållanden. 

Så. Vi flyger privat, betalar lika stor del som de som följer med, samt följer alla förordningar som finns för Cost Share Flights och marknadsföringen av det. På tal om marknadsföring; ja, vi berättar om det enligt de restriktioner som finns. Det kan liknas med ett inlägg på Facebook till vänner och bekanta med frågan om någon vill följa med och dela på kostnaderna för en flygning. Det enda som skiljer oss från det Facebook-inlägget är att vi skapat en plattform på internet (denna) som ett ständigt inlägg – och på denna plats följt regelverket för att få ha en plattform för Flight Share.  

Privatpiloten hyr maskinen på sin klubb eller liknande och delar denna kostnad med vännerna. Privatpiloten sparar kvittot för inbetalning av maskinen samt kvittot för betalningen från de som åker med. Vi skriver en rapport efter flygningen om vad vi gjort, hur vi gjorde det och flygningen generellt. Allt sparas. 


Att vi pratar om helikopter, flyger privat med ordning och reda i dokumentation och säkerhet borde vara enbart positivt för alla.  
På detta sätt kan privatpiloter och piloter som vill bygga erfarenhet flyga billigare vilket gör att de flyger mer – det tror vi är är bra för alla i branschen. För visst vill vi alla att unga piloter skall fortsätta att utvecklas och inte stanna upp?

På detta sätt kan människor som aldrig någonsin varit; eller skulle kunna komma i kontakt med helikopter  – det tror vi bra för alla i branschen. För visst vill vi alla att fler privat ska komma i kontakt med  helikopter, uppmärksamma flygning och se dess fördelar?

På detta sätt pratar människor om flygning i allmänhet och helikopter i synnerhet. Människor som aldrig tänkt på det, på nya platser och i nya forum – det tror vi är bra för alla i branschen. För visst vill vi att fler pratar om helikopter, sprider glädje runt det och berättar om fördelarna med det?


Niclas Lidberg von Scantz / 10 juni 2019. 
 

Prata med oss

Detta är något bra för alla. Och inget hot mot branschens gemensamma bokslut eller varumärke.  

Finns det ändå rädslor för att Flight Share tar marknadsandelar av de etablerade så bör vi ta en funderare. Hur kan en webplattform med privatpiloter och ett par flygningar i månaden tillsammans med vänner och bekanta ha en rimlig möjlighet hota en hel bransch av etablerade proffs? 

Och vi är gärna med och utvecklar tankarna  – för hur vi än vänder och vrider på det kommer vi ju alla leva våra liv i framtiden. Maila oss med frågor, idéer eller funderingar.

GDPR. Vi följer reglerna för gällande General Data Protection Regulation som i korthet betyder att vi inte kommer dela dina personuppgifter med tredje person och kommer endast använda ditt namn och mailadress i syftet att komma i kontakt med med dig gällande det ämne som du själv beskrivit i "personal message". Detsamma gäller de kakor som automatiskt sparas när du besökt denna sida. Om du vill att vi tar bort din mailadress och din kakor från våra system så maila oss här.